Yabancı gerçek ve tüzel kişilerin Türkiye’de şirket kurması, Türkiye’de ki yerli şirket sahipleri ve yatırımcılarla aynı kurallara tabiidir. Kuruluş aşamasında öncelikle şirketin unvanı, faaliyet konusunun kapsamı, müdür ve temsilcinin adları, merkezi, pay, sermayeler ve yönetim şekli belirlenir. Şirket türüne bağlı olarak (anonim, limited, kollektif, komandit ve kooperatif şirketlere ilişkin) uygun bir ana sözleşme hazırlanması gerekir. Ana sözleşme ortaklar ya da vekilleri tarafından Merkezi Kayıt Sistemi’nde (MERSİS) hazırlanır ve ilgili ticaret sicil müdürünün onayına gönderilerek, MERSİS tarafından tanımlanan başvuru numarası ile kuruluş işlemleri için randevu alınır.
Gerekli diğer belgeler hazırlanarak randevu günü ve saatinde ilgili sicil müdürlüğünde hazır bulunulur. Türkiye dışında düzenlenen belgelerin, ilgili belgenin düzenlendiği ülke ile apostil denkliği anlaşmasının bulunduğuna bakılarak; bu denkliğin bulunması halinde apostil şerhinin alınıp, konsolosluk ya da noterler tarafından onaylanması şarttır. Aksi takdirde, ilgili belgelerin yurt dışındaki Türkiye konsolosluklarında, Türk bir yeminli tercüman aracılığıyla düzenlenmesi gerekmektedir.
1. Ana sözleşmenin çevrimiçi olarak MERSİS’e gönderilmesi
Ticaret sicili işlemleri, Ticaret Sicili Yönetmeliği uyarınca MERSİS (Merkezi Sicil Kayıt Sistemi) üzerinden gerçekleştirilmelidir.
2. Şirket belgelerinin düzenlenmesi ve noter tasdiki
İlgili Ticaret Sicil Müdürlüğüne aşağıda belirtmiş olduğumuz belgelerle ticaret sicili başvurusu yapılır. Bu belgelerden Türkiye’den alınmış olanlar direkt olarak başvuru dosyasına eklenir, Türkiye dışından alınmış olanlarsa ilgili ülkeden apostil şerhi ve Türkiye’den noter onayı alması veya düzenlendikleri Türk konsolosluğundan onay alması gerekir.
3. Potansiyel vergi numarasının alınması
İlgili vergi dairesinden alınır. Bunun alınabilmesi için şirket sermayesinin de oraya yatırılacağı bir banka hesabı açılması gerekir.
4. Sermayenin belirli bir yüzdesinin Rekabet Kurumu’nun hesabına yatırılması
Şirket toplam sermayesinin %0.04 kadarlık kısmı Ticaret Sicil Müdürlüğü veznesinden ödeme suretiyle Rekabet Kurumu hesabına yatırılmak durumundadır.
5. Kuruluş sermayesinin en az %25’inin bir bankaya yatırılması ve bunun belgelenmesi
Taahhüt edilen sermayenin en az %25’lik kısmı tescil sürecinde, kalan kısım ise şirketin tescilinden sonraki 2 yıl içerisinde ödenmelidir.
Yabancıların LIMITED ŞİRKET kurmasında başlangıçta sermayenin banka hesabına yatırılmış olması aranmaz. Limited şirkette tescili takip eden 2 yıl içerisinde kuruluş sermayesinin ödenmesi yeterli ve gereklidir.
6. Ticaret Sicili Müdürlüğüne tescil başvurusu yapılması
Aşağıda belirtmiş olduğumuz belgelerin temin edilmesi ve sicil aşamasının Ticaret Sicil Müdürlüğünde tamamlanmasının ardından Müdürlük, ilgili vergi dairesine ve Sosyal Güvenlik Kurumuna kendisi şirketin kurulduğuna ilişkin bilgi verir. Bu bilgi verme işleminin ardından kısa bir süre sonra vergi dairesine gidilerek vergi levhası alınmalıdır. Sosyal Güvenlik Kurumundan ise sosyal güvenlik numarası alınmalıdır. Şirket çalışanları için şirketin Sosyal Güvenlik Kurumuna bildirilmesinden sonra ayrı ayrı başvuru yapmak gerekir.
Şirketin tescilinin ardından 10 gün içerisinde yine Ticaret Sicil Müdürlüğü, Ticaret Sicil Gazetesinde şirketin kuruluşunu ilan eder.
7 Yasal defterlerin tasdik edilmesi aşaması ve Yasal defter çeşitleri
8. İmza sirkülerinin düzenlenmesi
Şirketin tescil edildiği tarihte Ticaret Sicil Müdürlüğü tarafından yetkilendirilmiş personel huzurunda şirketin imza yetkilileri imza sirküleri düzenlemek durumundadır.
9. Dokümanların e-TUYS Sistemine Aktarılması
Bu sisteme online olarak; doğrudan yabancı yatırımlar için faaliyet bilgi formu, doğrudan yabancı yatırımlar için sermaye bilgi formu ve doğrudan yabancı yatırımlar için hisse devri bilgi formu şeklinde 3 belge doldurularak yüklenir.
17 Mart, 2022